jaakkoselin Ajatuksia ja puheenvuoroja politiikasta sekä Jyväskylästä

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenne

Olemassa olevan auton käytöstä ei saa rangaista

Olen ehdottomasti sitä mieltä, että liikenteen tulevaisuus on sähkössä. Polttomoottorit ovat oivallisia lämmön ja metelin lähteitä, mutta sähkömoottoreiden kyky tuottaa eteenpäin liikuttavaa voimaa on niihin nähden omaa luokkaansa. Kunhan sähkön tuotanto ja varastointi saadaan merkittävässä mittakaavassa ekologisesti kestäväksi, muuttuu liikenteen lisäksi myös muu energiapolitiikkamme ratkaisevasti – mutta siitä lisää toisella kerralla.

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Autoilija on petoksen uhri – kalliin investoinnin arvo uhkaa nollaantua?

Tässä otsikoita ja tekstejä viime päiviltä.

Herää väistämättä kysymys:

Miten yhteiskunnassa voidaan näin avoimesti huijata maksavia kansalaisia autoilun tiimoilta?

Ja mikä pahinta, huijaukseen ja suoranaiseen petokseen osallistuu toistuvasti lainsäätäjä ja valtio.

Perustuslain erästä tunnettua punktia mukaillen voisi melkeinpä todeta:

"Autoilija on valtiovallan erityisessä puristuksessa."

Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia - latausinfraa ja vero-ohjausta

Sähköautoilun yleistymiseen vauhtia - latausinfraa ja vero-ohjausta

Sähköautoilulle on asetettu kunnianhimoiset tavoitteet. Vuonna 2030 teillämme pitäisi liikkua 250 000 sähkökäyttöistä autoa. Olemme ison muutoksen edessä. Globaalisti sähköautoja on myydyistä autoista vasta noin prosentti, mutta markkinaosuus on kasvamassa. Muutos voi olla Suomessakin nopea. Kun varhaiset omaksujat on saatu ensin mukaan, tulevat pidempään harkitsevat vauhdilla perässä. Näin tapahtuu kaikkien uusien innovaatioiden kohdalla.

Tulevien hallitusten on satsattava kunnolla raideliikenteeseen

Planeetan tuhoa ei voi enää estää vain henkilökohtaisilla valinnoilla. Nyt tarvitaan sodanajan johtajia, selkärankaa ja rinnan rottinkia. Poliitikot! Milloin nousette poteroistanne kyyristelemästä?

Liikenne ruuhkat.

JÄRKYTTÄVÄÄ LUETTEVAA LIIKENNESUUNNITELUSTA!

Helsingin Sanomissa 8.11.2018 olleessa Kaisu Moilasen kirjoittamassa kaupunki osion artikkelissa 
”Ajoiko aika kehäteiden ohi? Kehä II ei olekaan saamassa jatkoa: ”Jos rakennamme teitä, niin ne täyttyvät autoista”” 
 

Artikkelissa mainittiin muun muuassa seuraavaa:
 

”Mal-suunnitelman tavoitteena ovat seudun kasvun ohella päästövähennykset. Se [Kehä II:n jatke] veisi kehitystä väärään suuntaan”, Puntanen sanoo.

Autoverosta luopuminen olisi myös ympäristöteko

Meidän ihmisten aiheuttama osuus ilmastonmuutoksesta johtuu suurelta osin fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Liikenne tuottaa noin viidenneksen maamme kasvihuonekaasupäästöistä. Osuus on pysynyt melko samana jo pitkään. Samaan aikaan kuitenkin useimmat tieliikenteen päästöistä ovat vähentyneet selvästi aina 1980-luvun lopulta lähtien, vaikka liikennemäärät ovatkin kasvaneet. Liikenteen päästöjä ovat hillinneet mm. puhtaammin palavat polttoaineet ja pakokaasuja puhdistavat katalysaattorit.

Postihan kulkee?

Olen elänyt elämäni suurena Postin ystävänä, mitä nyt lapsena kerran sievästi kiukkusin postin tädille, kun teipillä sulkemani paketti ei kelvannut, vaan ympärille piti lisätä narua, koska laki niin käski. Noin ylipäätään Posti oli kaikkine viranomaispykälineen jotenkin salaperäinen ja kunnioitettava laitos. Se löysi kenet tahansa ja toi joka päivä monta hauskaa kirjettä. Hienointa oli, että onnittelu- tai joulukortin saattoi pudottaa postilaatikkoon tietäen varmasti, että se oli perillä juuri oikeana päivänä – poislukien sunnuntai, toki.

Nopeusrajoitusten korottaminen

Liikenneministeri Anne Bernerin (kesk) mukaan nopeusrajoituksia voitaisiin koemielessä nostaa moottoriteillä ensin tehtävien selvitysten jälkeen. Suuremmilla nopeuksilla liikenteen arvioidan sujuvan paremmin ja liikenneturvallisuuden paranevan. Viimeksi mainittu peruste laittaa kyllä kohottamaan kulmakarvoja.

Kymmenen kilometrin korotus tuntivauhteihin ei sinänsä hyväkuntoisilla teillä ja kalustoilla ole maata mullistava. Teiden kunnosta huolehtimisen pitäisi kuitenkin olla konkreettista eikä mitään poliittisissa puheissa esitettyä vaalihöpinää, jos rajoituksia nostetaan.

Anne Bernerin ilmastobluffi

Yrittääkö Berner verottaa autoilijoita nyt "ilmastobluffin" avulla - ratkaisu löytyy kuitenkin metsästä ja kaasusta suurteollisuuden kautta

Helsinki – moderni kaupunki vai ideologiaviidakko?

Kukaan, puoluekannasta riippumatta, ei ole tyytyväinen Helsingin nykyiseen rakentamisen ja liikennesuunnittelun tulokseen.

Niin. Se on tehty politiikalla, ei arkijärjellä.

Vai voiko joku liikennesuunnittelusta vastaava sanoa lapselleen, että mennäänpä kuule katsomaan Länsiväylän ruuhkia, ne ovat isin aikaansaannoksia?

Saako kukaan liikennesuunnittelusta vastaava töitä Suomeen tulevalta Amazonilta kertomalla, että aika paljon minun ansiostani Helsingin katutyöt ovat niin huonosti koordinoituja, että se haittaa ihan kaikkien helsinkiläisten elämää?

Toimituksen poiminnat

Julkaise syötteitä