*

jaakkoselin Ajatuksia ja puheenvuoroja politiikasta sekä Jyväskylästä

Sivistyskaupunki ansaitsee vetovoimaiset lukiot

  • Allekirjoittanut viemässä Jyväskylän tervehdystä Jyväskylän Lyseon lukion entisten oppilaiden vuosijuhlaan.
    Allekirjoittanut viemässä Jyväskylän tervehdystä Jyväskylän Lyseon lukion entisten oppilaiden vuosijuhlaan.

Jyväskylässä on käyty värikästä keskustelua 2. asteen koulutuksen järjestämisestä kohta kymmenen vuotta. Korpilahden, Jyväskylän maalaiskunnan ja Jyväskylän kaupungin yhdistyessä vuoden 2009 alusta päädyttiin ratkaisuun, missä lukiokoulutuksen järjestäminen siirrettiin Jyväskylän koulutuskuntayhtymälle.

Asiasta äänesteltiin useissa vaiheessa ja oma kantani jäi tappiolle. Minä en olisi siirtoa tehnyt mutta enemmistön mukaan mennään. Olihan tavoite kirjattu myös kuntien yhdistymissopimukseen, ikävä kyllä. Nyt on mielestäni aika arvioida, että vastaako tuo ratkaisu enää tulevaisuuden tarpeita. Ainakin nykyinen tilanne vaatii toimenpiteitä lukiokoulutuksen osalta, sillä kehitys on vaarantamassa Jyväskylän lukioiden vetovoimaa ja siten koulutuskaupungin imagoa. Tähän Jyväskylällä ei mielestäni ole varaa.

Alun perin yksi peruste lukiokoulutuksen siirrolle oli seudullinen lukiokoulutus. Tämä ei ole toteutunut. Muut koulutuskuntayhtymän omistajakunnat järjestävät edelleen oman lukiokoulutuksensa, mutta ovat päättämässä Jyväskylän lukiokoulutuksesta. Tuntuu hieman oudolta.

SOTE-uudistus näyttää etenevän, riippumatta siitä mitä me täällä Jyväskylässä teemme. Mikäli SOTE toteutuu, se johtaa Jyväskylän ja koko maakuntamme kannalta historiallisen suuriin muutoksiin. Keski-Suomen sairaanhoitopiiri (kuntayhtymä) sekä Keski-Suomen liitto (kuntayhtymä) lakkaavat ja niiden toiminta yhdistyy uuteen maakuntaan.

Jäljelle jää siis vain yksi suurempi kuntayhtymä: Jyväskylän koulutuskuntayhtymä.

Kaupunki ”omistaa” kuntayhtymästä pyöreästi ¾ ja SOTE-uudistuksen jälkeen sivistys on kuntien keskeinen tehtävä, mikä luonnollisesti sivistyskaupunki Jyväskylälle sopii. On siis aika kysyä, miksi siirtäisimme keskeisen osan tulevaisuuden ydintehtävästämme kuntayhtymään? Tekisimmekö tällaisen ratkaisun, jos tilanne tulisi nyt päätettäväksi?

Kun kuntayhtymiä purkautuu tulevaisuudessa, niin koulutuskuntayhtymän tulevaisuuden askeleet on syytä arvioida samalla. Onko tulevaisuudessa perusteltua siirtyä malliin, missä Jyväskylä järjestää itse koko 2. asteen koulutuksen? Asia on ainakin selvittämisen arvoinen.

Ratkaisu on mahdollista toteuttaa purkamalla kuntayhtymä ja ottamalla sen toiminnot osaksi Jyväskylän kaupungin toimintoja. Tämä johtaisi tilanteeseen, missä Jyväskylän sivistystoimessa olisi hallinnassa koko kehityskaari, aina varhaiskasvatuksesta 2. asteen tutkintoon. Moni on myös pitänyt koko ikäluokan haltuunottoa tärkeänä näkökulmana, niin tässä mallissa se toteutuisi erinomaisesti.

Lukiokoulutus tarvitsee joka tapauksessa nyt nopeita ratkaisuja, siitä kertoo äskettäin valmistunut selvitys. Pidetään siis huolta lukiokoulutuksen vetovoimasta ja arvioidaan rauhallisesti koko toisen asteen tulevaisuuden organisointi huolellisten selvitysten kautta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat