*

jaakkoselin Ajatuksia ja puheenvuoroja politiikasta sekä Jyväskylästä

Hei me lennetään!

Aika tarkoin vuosi sitten Finnair muisti Jyväskylän kaupunkia sähköpostilla, jonka keskeinen sisältö oli että lennot loppuvat reilun kuukauden kuluttua. Näin myös kävi ja valtion ”strategisen omistuksen” ilman neuvottelua toteuttama ratkaisu jätti koneet maahan. Nopeilla liikkeillä löytyi korvaava operaattori eli Flybe välille Jyväskylä-Helsinki ja lennot pääsivät jatkumaan ilman katkoja. Valitettavasti tämä vaati käyntiä veronmaksajan kukkarolla ja Jyväskylän kaupunki sekä muutama muu kunta tai toimija joutui tukemaan lentoja taloudellisesti. Lisäksi seudulle saapui myös Estonian Air ja käynnisti suorat yhteydet välille Jyväskylä-Tallinna. Hieno homma, suora kv-yhteys!

Valitettavan usein joudumme keskusteluun, mikä on lentojen merkitys seudulle. Tai pitääkö niitä tukea verovaroin. Tuesta ei kukaan pidä, mutta lentoliikenteelle kaupunki budjetoi 350 000 eur vuodelle 2012. Vertailun vuoksi joukko- ja palveluliikennettä eli bussilinjoja tuetaan tänä vuonna jopa 5,1 miljoonaa euroa (talousarvion sivu 152)!  Keskeisin kriitikkojen perustelu on, että junalla pääsee Helsinkiin lähes yhtä nopeasti. Niin pääsee, eikä hinnassakaan ole juuri eroa. Miksi siis lentoliikenteestä puhutaan niin tärkeänä?

Jyväskylää on kehitetty kokous- ja kongressikaupunkina, jonne saapuu kansainvälisiä vieraita esimerkiksi yliopiston tilaisuuksiin. Paviljongin kokouksista tai messuista puhumattakaan. Meillä on onneksi myös kansainvälistä vientiteollisuutta, joista voidaan mainita ainakin Metso, Valtra tai Moventas sekä monet muut seudun toimijat.

Kansainvälisille matkustajille tai teollisuuden edustajille tärkeintä ei ole lentoyhteys Helsinkiin vaan kansainvälinen yhteys. Jyväskylän lentoliikenne on portti kansainvälisiin kohteisiin ja tätä ei voi korvata nykyisillä junayhteyksillä, valitettavasti. Jokainen ymmärtää sen eron, mikä on lähteä Tikkakoskelta kohti Intiaa tai aloittaa matka junamatkalla kohti Helsinki-Vantaata. Ei myöskään ole järkevää, että teollisuutemme edustajat lähtevät yön pikkutunteina autolla kohti Helsinki-Vantaata, koska aamukone lähtee Jyväskylästä liian myöhään. Toivotaan, että operaattorit ottavat annetun palautteen tosissaan ja huolehtivat vuorojen aikatauluista. Tämän jälkeen teollisuus voisi entistä paremmin hyödyntää yhteyksiä.

Tiedossani on jo esimerkkejä, joiden mukaan yritykset ovat siirtäneet työpaikkoja Helsinkiin johtuen lentoyhteyksiemme tasosta. Tähän meillä ei ole varaa. Meidän pitää turvata kansainväliset yhteytemme Jyväskylästä jatkossakin, vaikka se välillä vaatii meiltä ikäviä ratkaisuja. Onneksi kuitenkin viimeisin viesti Flyben suunnalta oli rohkaiseva ja vihjaisi, että julkista tukea ei enää tarvittaisi. Hyvä niin.

Yhtä kaikki, me Jyväskylässä tarvitsemme portin kansainväliseen lentoliikenteeseen jatkossakin. Paras tapa turvata yhteydet on käyttää niitä. Liput eivät ole kalliita, vaan pikemminkin päinvastoin. Kun seuraavan kerran matkustat Jyväskylä-Helsinki väliä, niin mieti voisiko lentokone olla Sinun vaihtoehtosi.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat